Kurderna i Alanya
Läser om kurdernas förtryck på DN och det får mig att minnas en hel del.
Det första jag fick reda på var bussen ifrån Antalya till Alanya, jag hamnade brevid en dam på kanske 50-60 år. Hon berättade om att hon åkte till Turkiet varje år och försökte hjälpa kurderna så gott hon kunde. Jag reflektera inte så mycket över vad hon sa just då. Själv var jag mer spänd på att komma till min nya arbetsplats.
Mitt andra intryck var pga min rumskompis som var kurd, han berätta en hel del intressanta saker om Alanya och Kurderna i Turkiet, han var ju själv kurd så jag antog att det var lite vinklat, vissa saker verkade ju helt absurda i min värld.
För det första sa han att antalet kurder i Turkiet var miljontals många fler än dom officiella siffrorna.
En annan sak som slog mig efter ett tag var att näst intill alla poliser i Alanya var kurder. Han menade på att det va en av få positioner som kurderna kunde ha där dom hade någon sorts makt.
Min uppfattning av kurderna efter min tid i Alanya var att dom var mycket trofasta mot dom som dom ansåg vara sina vänner, jag vill tro att dom ansåg mig som en vän, dom hjälpte mig på många sätt, givetvis var jag hjälpsam och vänlig tillbaka men dom gick långt över vad som kan anses behövas för att bli betecknad som vän i Sverige.
Bland annat fick jag ett hagelgevär mot huvudet av en turk när jag blev tillsammans med hans förre detta tjej, den turken fick veta att han levde efter det att kurderna fick tag på honom.
En annan intressant sak var när en av cheferna hade fått kallelse till att göra militärtjänst, mitt minne är lite dåligt men han hade betalat sig ur det och slapp undan med 2 veckor eller 2 månader, istället för år av militärtjänst.
En av bartenderna hade gjort militärtjänst i östra Turkiet, hela hans pluton hade strukit med.
Det fanns många andra saker som var konstiga när det gällde kurderna i Turkiet, men att dom nu, ca 10 år senare har samma problem är fan skandal med tanke på att vi ska ha in Turkiet i EU….
Related posts:
- Leaving Alanya Säsonga i all ära, men att bara festa, blanda...
Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.
Anonym
on December 13th, 2009
Fast i EU så sker samma sak i Spanien Där man också kriminaliserar demokratiskt valda baskiska lokalpartiet med jämna mellanrum. Fast det tiger svensk media om…
admin
on December 13th, 2009
Helt rätt, har fått höra en hel del om det också efter en tid i baskien. Det ena rättfärdigar dock inte det andra, väll?
Anonym
on December 13th, 2009
Nej, nej, absolut inte! Men det är lite ruttet av EU att gnälla på Turkiet när man har samma problem inom sina egna gränser. Trist i vilket fall. Kurderna är ett förbaskat trevligt folk!
admin
on December 13th, 2009
Som du säkert förstår har jag absolut inget emot kurderna, mitt intryck av dom är bara positivt (givetvis vinklar ur min synvinkel).
När det gäller Spanien så har dom väll en rätt så lång historia av förtryck i sitt land, inte bara baskerna. Det snackas till exempelvis inte särskilt mycket om Franco regimen och vad som är kvar av den i landet idag. Katalonerna vill väll också vara självständiga om jag förstod många rätt
Men såvitt jag vet så pågår det inget regelrätt krig i Spanien, vilket väll inte direkt kan sägas om östra turkiet?
John
on December 13th, 2009
Den här kommentaren var dummaste av alla om kurder i turkiet !
Vad är det för skit du har skrivit i gentligen ! Fortsätt att balnda drinkar, skit i att skriva artikel om seriösa saker
admin
on December 13th, 2009
Aaa, en emo nisse har vaknat. Konstruktiv kritik, nope. Arg, japp, dryg kommentar, japp. Antingen direkt ifrån lunarstorm eller flashback.
Assyrien
on December 13th, 2009
Turkiet måste erkänna folkmordet på assyrierna och armenierna. Att de satsar miljoner på att förneka det visar vilken nivå de ligger på.
Khaya Umta D’Atour!
Denta
on December 13th, 2009
Kurder har förstört Alanya med sina stenålders kultur.
DTP jobbade med pkk under ytan, ni svennar ni snackart bara skit.
är det okey för er att muslimer skulle starta part som jobbar med Talbianer och al qaida under ytan?
admin
on December 13th, 2009
Till Denta: Du verkar ha en annan infallsvinkel, hur menar du med “stenålders kultur” och “förstört Alanya”, säger inte att du har fel, men jag vill gärna veta?
Adam
on December 13th, 2009
Jag har jobbat i Alanya ett år. Alla turistic butikerna ägs av kurder deras störande beteende mot turister var mycket negativ. Först ser de alla turist tjejer är potentiella horor och stör dem även deras killar med. Alanya störs av kurdisk maffia också.
Josef
on December 13th, 2009
T o m presidenter har varit kurder i Turkiet , talmän mm
Visst såg också att många kurder var poliser i Alanya och de skötte sina jobb bra men att de skulle begränsas till det ämbetet är bullshit. I Turkiet används en utbytes administration som t ex att en från västra Turkiet hamnar i Östra och vice versa.
Och det har inte funnits något folkmord eller systematiskt förföljelse mot assyrier , syrianer eller armenier.
Assyrier och syrianer är precis som kurder klan folk och bonniga så de höll låg profil under första världskriget och blev bestulna av sina kurdiska grannar.
Armenier är precis som greker och flertalet turkfolk icke klanbundna utan språk/kultur bundna. Armenierna spelade ett högt spel med sin förrädderi mot turkarna och blev fördrivna.
Så enkelt var det.
Ps , dra inga snyfthistorier.
admin
on December 13th, 2009
Josef: Vet inte riktigt om det där var riktat till mig? Men du verkar kunna din historia så frågor till dig är Vem var kurd och president?
Att poliserna i Alanya skötte sitt jobb bra vette fan om jag håller med om. Antar att du inte läst något annat på denna sidan än just denna posten men min uppfattning av dom var att dom använde sig av gummiregler. Ex. körde jag utan hjälm så var det lungt i och med att jag jobba där, en “vanlig” turist åkte dit så det runga om det.
Att dom begränsas till det ämbetet är vad min rumskompis sa, antagligen vinklat eftersom han själv var kurd men det var det som var min källa och inget annat.
Din sista paragraf var intressant, vet du var jag kan läsa mer om detta?
Snyfthistorier, kan omöjligt varit riktat mot mig?
Nayako
on December 13th, 2009
Josef, min fråga till dej:
Hur kan du anse dig själv som Turk när Turk Cumhuriyeti bildades 1923 av Ataturk som dessutom var född i Thesaloniki? Hur kommer det sig att vi Assyrier fortfarande särbehandlas av Turkiska nationalister och staten pga vår religion och etnisk bakgrund ända in i 2000 talet? Varför och ännu en gång varför i helvete ska vi tvingas att lämna våra hemtrakter pga alla trakkaserier och mord i de senaste århundraden?
Ge mig en bra förklaring!
En annan sak ,att vi höll lågprofil innebar inte att våra förfäder skulle bli masslaktade.
Brast
on December 15th, 2009
Snyfthistorier är det enda dessa människor har. “Vi har inget land! Vi har blivit bortförda från våra hemtrakter! Det Turkiet gör är ett folkmord!” Etc. etc…
Trötta mig…
1921, Turkiets grunder fasställdes av Mustafa Kemal och hans tappra soldater medan de övriga försökte sälja landet i bitar till olika makter. 1923 bildades Turkiet med mottot “Ett land, ett språk, ett folk”
Det finns mer än kurder i Turkiet som kan mycket väl gnälla och försöka bilda sitt eget land eller region. Turkiet har bildats för oss alla, vem än man är, vad än man tror. Det är ett härligt land med en härlig blandning av massa olika folkslag och kulturer. Varför ska kurderna inte fatta att att försöka dela landet är ett BROTT och det aldrig kommer att genomföras.
Ni som bor i Sverige och lever i en skyddad värld, ni tror på kurdernas lögner och ger dem asyl., ger dem pengar, makt och plats i politiken. Allt de påstår tar ni det på fullaste allvar.
Men, tänk på detta först. Det är kanske inte är så lätt att hitta ett sätt för en fredfull tillvaro för alla dessa olika folkgrupper i ett så stort land som Turkiet. Det är kanske bäst att acceptera att man är TURK oavsett vilken folkgrupp man tillhör. Att försöka dela landet är ingen lösning. Att låta sig luras av utländska makter skapar endast kaos såsom i Irak.
Kurderna hade världens chans för att sköta detta snyggt för en gång skull. De kunde göra det genom politik och hade all makt i sina händer men de fortsatte förlita sig på västländska makter samt den kurdiska och den internationellt erkända terororganisationen PKK.
Jag är halvkurd men jag varken stolt över det eller skäms för det eftersom jag är TURK i grund och botten. Det är det som ska skapa fred. Om alla hade förstått detta.
Och om vi ska prata om siffror, varför kan vi då inte prata om hur många oskyldiga det kurdiska PKK dödat under de senaste 30 åren?
“Jag känner en kurd och han är snäll/elak” räcker inte för att sammanfatta allt detta. Tyvärr.